czwartek, 6 lutego 2014

10 best music festivals in Denmark | let the music play



Przyjeżdżając kilka lat temu do Danii, przyznam się szczerze, mało o tym kraju wiedziałam. A jeśli chodzi o muzykę i festiwale, to nie wiedziałam prawie nic. Wielkie nic. No może, kiedyś mi się obiło o uszy, że Aqua to zespół duński. Ale to rzeczy. 

Wiele osób ceni sobie Danię właśnie za muzyczne festiwale, które letnią porą rozbrzmiewają w całym kraju wszerz i wzdłuż. Z różnych względów postanowiłam przygotować ten wpis. Jednym z nich jest świadomość, że są tam gdzieś zwariowani miłośnicy różnych gatunków muzyki, którzy nawet nie mają pojęcia, że właśnie w Danii takie muzyczne "cuda" się dzieją. Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. Światowej sławy muzycy, artyści, grupy dają koncerty w miastach, gdzie populacja przekracza trochę ponad 45 000. Weźmy na przykład taki Herning { tutaj właśnie mieszkam }, gdzie w maju Robbie Williams da AŻ dwa koncerty. Można? Jasne, że tak! Wstyd Szczecin!

Ale wróćmy do festiwali. Tak jak pisałam wyżej, każdy znajdzie tutaj festiwale, te małe czy duże, takie jakie lubi najbardziej. Jazz, rock, heavy metal, muzyka klasyczna, pop, rap, muzyka ludowa. Kto co lubi. Pisząc ten post, skupię się na festiwalach najbardziej rozsławionych i najpopularniejszych w Danii. Jesteście gotowi? Super! No to startujemy!


1. ROSKILDE FESTIVAL to jeden z największych i najbardziej rozpoznawalnych znaków Królestwa Duńskiego. Roskilde to 45-tysięczne miasto położone jakieś 30km od Kopenhagi, które co roku zamienia się w prawdziwe muzyczne kilkudniowe pobojowisko. Jest to jeden z największych międzynarodowych festiwali rockowych. Pierwszy festiwal odbył się w 1971 roku, gdzie zagrało 31 grup muzycznych. W 2005 roku liczba zespołów przekroczyła 150, i co roku się powiększa. Grały tutaj takie sławy jak Bob Dylan, Red Hot Chili Peppers, Guns N'Roses, Iron Maiden, Rammstein, U2, Bob Marley, Green Day, Placebo i wiele innych legend muzyki rockowej i nie tylko.  Festiwal trwa całe 8 dni. Po za koncertami, odbywają się także pokazy teatralne, kabaretowe, warsztaty artystyczne, wyświetlane są filmy, wyzwania sportowe, itp. Duńczycy pakują namioty, prowiant, skrzynki browara, ciuchy, i lgną z całej Danii do Roskilde. Większość imprezowiczów spędza tam cały tydzień - na zabawie, drinkach procentowych, ulepszaczach humoru i klimatu, totalnych wariacjach, poznawaniu ludzi. Niezły czad! Impreza prawie 24h na dobę. Bilety dostępne są w kilku opcjach: cały festiwal w cenie 1910kr = ok.1100zł, 3- lub 5-dniowy lub pojedynczy na wybrany dzień. W tym roku Roskilde Festival rozpoczyna się 29 czerwca i trwa do 6 lipca. Więcej info na oficjalnej stronie { klik } gdzie możecie kupić wejściówki czy miejscówki na rozpicie namiotu.

source { klik }
source { klik }
source { klik }
source { klik }

2. NORTHSIDE FESTIVAL odbywa się w Aarhus i jest dość "młodym" festiwalem, bo swoje narodziny miał w 2010 roku. Tak jak Roskilde ma on charakter międzynarodowy. Na NorthSide co roku ściągają światowej sławy artyści - Kasabian, Arctic Monkeys, Snow Patrol, Nick Cave, Lukas Graham i wielu innych. W tym roku szykuję się także niezła impreza, na której zagrają takie gwiazdy jak Lana Del Rey, Ane Brun, Fraz Ferdinand, The National, Rudimental, White Lies, i... lista zespołów w dalszym ciągu się wydłuża. Festiwal rusza 13 czerwca i trwa 3 dni. 3-dniowa wejściówka kosztuje 1295kr = ok. 730zł, jeden dzień 795kr = ok. 450zł. Bilety, info znajdziecie na oficjalnej stronie tutaj { klik }.

source { klik }
source { klik }
source { klik }

3. COPENHAGEN DISTORTION swoją karierę rozpoczął w 1998 roku. Impreza skierowana jest do fanów muzyki klubowej i odbywa się na ulicach Kopenhagi przez 5 dni. Światowej klasy DJ rozgrzewają w rytm znanych, klubowych hitów ludzi z Danii i całego świata. W 2011 roku w imprezie brało udział prawie 100 tysięcy ludzi! Więcej info znajdziecie na oficjalnej stronie imprezy { klik }. 

source { klik }
source { klik }
source { klik }

4. GRØN KONCERT (OPEN AIR ROCK CONCERT) to impreza organizowana w lipcu w największych miastach na terenie całej Danii. Trasa koncertowa zespołów po kraju trwa 10 dni. Pierwszy "zielony koncert" odbył się w 1983 roku, a obecnie został okrzyknięty największą tego typu imprezą Europy Północnej. Większość zespołów to artyści skandynawscy. Bilety dostępne na oficjalnej stronie tutaj { klik }.

source { klik }
source { klik }
source { klik }

5. COPENHAGEN JAZZ FESTIVAL to prawdziwa gratka dla miłośników tego gatunku muzyki. Po raz pierwszy zorganizowany w 1979, odbywa się rok w rok w stolicy Danii. W 2006 roku podczas festiwalu zagrano 850 koncertów, których wysłuchało prawie 260 000 osób. W 2014 Copenhagen Jazz Festival rusza 4 lipca, i będzie trwał 10 dni. Bilety możecie kupić na oficjalnej stronie { klik }.

Joshua Redman | source { klik }
source { klik }
source { klik }

6. THE BLUE FESTIVAL to kolejny znany w kraju i na świecie festwial muzyki jazz i blues, nazywany także "Mini New Orleans Festival". Co roku, przez 4 dni, w mieście Aalborg odbywają się koncerty, w których bierze udział ponad 100 grup i artystów z całego świata. Większość koncertów jest za darmo. Oficjalna strona festiwalu { klik }. 


7. ESBJERG INTERNATIONAL CHAMBER MUSIC FESTIVAL to miejsce dla miłośników muzyki klasycznej/kameralnej. Festiwal odbywa się co roku w pięknym mieście Esbjerg. Więcej informacji i bilety, niestety tylko w języku duńskim, można znaleźć na oficjalnej stronie { klik }.

source { klik }

8. SPOT FESTIVAL to festiwal typowo skandynawski, gdzie promuje się zespoły z Danii, Norwegii, Szwecji i Finlandii, a także z Islandii. Pierwsze koncerty odbyły się w 1994 roku, i organizowane co co roku. Na kilku scenach w Aarhus i okolicach, rok w rok przez kilka dni, ponad 100 artystów i zespołów dają koncerty muzyki współczesnej, od hip-hopu po muzykę elektroniczną. Bilety, program dostępne na stronie { klik }.

source { klik }

source { klik }

9. COPENHELL to miejsce dla miłośników ostrego i ciężkiego brzmienia. Festiwal metalu wystartował 5 lat temu z wielkim sukcesem. I co roku zbiera masę grup i artystów na scenie, a także rzesze nowych fanów. Jest to także największy festiwal tego typu muzyki w Danii. Przez 3 dni, w tym roku rusza 11 czerwca,  na scenie pojawią się takie metalgwiazdy jak Iron Maiden, Megadeth, Redwood Hill czy The Hell. Info, bilety, filmy czy zdjęcia na oficjalnej stronie Copenhell'u tutaj { klik }. 

source { klik }

source { klik }

source { klik }


10. Punkt ostatni zostawiłam na wszystkie inne festiwale, koncerty, te mniejsze i trochę większe, które umilają muzycznie czas mieszkańcom Danii i przyjezdnym. Na oficjalnej stronie www.visitdenmark.com możecie znaleźć listę najpopularniejszych festiwali w kraju. Dania latem to prawdziwa muzyczna mekka. W prawie każdym mieście, małym i dużym, można odpłynąć wsłuchując się w swoje ulubione nuty. Jazz, blues, muzyka klasyczna czy ludowa, country, ostry metal, rap czy pop. Dla każdego coś dobrego. Jak sami widzicie po powyższym zestawieniu.



Pisząc ten post miałam niezłą frajdę, ponieważ nie sądziłam, że kraj ten jest tak przyjazny muzycznie. Mam ogromną nadzieję, że poszerzyłam także wasze horyzonty. Duńskie grupy i ich muzyka znana jest na całym świecie. Jestem pewna, że każdy zna stary kawałek "Barbie World" Aqua'y czy "Aicha" Outlandish'a. Aqua do tej pory jest popularna, bardziej w Danii niż na zewnątrz. W dalszym ciągu tworzą, grają koncerty i wydają płyty. Medina, Nephew, Infernal, Outlandish, Kashmir czy Mew to grupy znane wszędzie i każdemu {no... powiedzmy prawie każdemu}, które w ostatnich latach zdobywały i zdobywają nadal światowe listy przebojów. Tak jak ci artyści, tak i wszystkie festiwale tworzą wspaniałą, nadzwyczaj bogatą historię muzyczną tego kraju.


Stay tuned,
Żaneta


15 komentarzy:

  1. Ha, co za nagulce :D Festiwal czad, choć sama nie wiem, czy chciałabym tam nagich ludzi oglądać, aczkolwiek te wymienione zespoły to baaardzo :))) To tak względem pierwszego. Ten uliczny to musi byc fajne przezycie, tylko co z tymi mieszkancami tam ;)))
    Jazzowy też kusi, oj kusi bardzo:)) Swoją drogą nie wiedziałam, ze w Danii jest organizowanych tyle koncertów.
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niezła jazda co Maria? Muszą mieć niezły ubaw - i biegacze i widownia ;) Roskilde to naprawdę ogromny festiwal gdzie zjeżdżają się ludzie nie tylko z Danii. Masa ludzi! Przez ostatnie kilka lat, dość często trafiają na koszmarną pogodę. Ale nawet to nie zniechęca ich do imprezowania. Ja chociaż raz chciałabym wziąć udział w takim przedsięwzięciu - dla muzyki, ludzi, no i kurczę dla samego klimatu!
      Jazz i mnie kusi, może latem uda mi się na jakiś załapać. Bo nie tylko w Kopenhadze się dzieją, w niektórych mniejszych miastach też są koncerty - może nie tak wielkie i długie jak tam, ale najważniejsze że są organizowane. Więc jak masz ochotę posłuchać dobrej muzyki, to śmiało wpadaj do Danii. Bo jak widzisz, dzieję się dzieje w kraju Wikingów. Pozdrawiam cieplutko!

      Usuń
  2. Ja oczywiście biorę ten z punktu 9. Takie festiwale to niezła dawka wrażeń. Mam nadzieję, że kiedyś odwiedzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 9???? O matko! Naprawdę? Lubisz taką muzę??? Nie, nie to to dla mnie było by zabójstwo.
      Jednak wolę trochę spokojniejsze klimaty. Ale nie powiem stary rock to kocham ;)
      3mam kciuki w takim razie za Copenhell :)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. :) poszłabym nawet sam ten bieg obejrzeć ;) hehehe

      Usuń
  4. Nie wiem czy doszły moje komentarze. Festiwal dla mnie to 9. Takie imprezy potrafią dostarczyć emocji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doszły, doszły ;) Po prostu muszę je najpierw zaakceptować ;)

      Usuń
  5. ale fajnie, że napisałaś o Danii i muzyce ...w 2012 miałem wielkie szczęście załapać się na festiwal jazzu w Kopenhadze. o którym nspisałaś powyżej ..koncertują najwybitniejsi artyści ... miałem czas na tylko kilka koncertów ale byłem zachwycony publicznością ..
    .. a wiesz jest też ciekawostką, że Kopenhaga jest jedną ze stolic mody .. wielu projektantów 'testuje' nowe rzeczy właśnie w niewielkich seriach w Kopenhadze .. nie miałem o tym pojęcia ale przypadkiem popijałem kiedyś winko z pewną projektantką mody w hotelu w którym się zatrzymałem .. ponieważ nie mam nic pojęcia o modzie to rozmowa nie była długa ale zaciekawiło mnie to ..

    bardzo ciepło pozdrawiam ~~~~~~~:^)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, bo nie wiedziałam czy temat się spodoba. A widzę, że trafiłam w 10. Ja jestem wielką fanką muzyki, różnego gatunku i jak napisałam wyżej, przygotowanie takiego postu dla mnie samej było niezłą frajdą, bo dowiedziałam się sporo nowych rzeczy.
      Miałeś ogromne szczęście, że udało ci się trafić na jazzowy festiwal. Po przeczytaniu kilku teksów teraz i ja chciałabym spędzić kilka dni wsłuchując się dźwięki światowych gwiazd. Tak, ludziska na takich festiwalach są niesamowici. I najfajniejsze w tym wszystkim jest, że bardzo często łamane są bariery, które na co dzień dzielą ludzi w jakiś sposób.
      A co do mody, to jak dobrze pamiętam, teraz się coś właśnie w Danii dzieje. Wiesz Piotrze, ja za modą nie przepadam, więc omijam takie tematy, ale w TV coś tam mi się o uszy obiło. Więc tak jak widać, Dania to miejsce dobre dla wszystkich i wszystkiego. Pozdrawiam cieplutko ;)

      Usuń
    2. hihi ja też nic a nic z tą modą :^)) .. tyle, że lubię conversy , jeansy i niebieskie podkoszulki .. bo kocham niebieski kolor !..

      ale fajnie tak poznawać miejsca, które są bliżej .. tu w Austin jest jeden facet, który ma nawet serię w telewizji PBS .. (utrzymywana z datków publiczności bez reklam) ...The Day Tripper http://thedaytripper.com/ .. super fajny .. gdybym się jeszcze raz urodził to może chciałbym czymś takim się zająć .. a Twoje wrzosowiska Żaneto z następnej notki są C U D O W N E tak po prostu .. zakochałem się w Twoich zdjęciach :^))

      Usuń
  6. W sierpniu będę na weselu w Niemczech pod duńską granicą i tak powoli zaczynam się rozglądać, co ciekawego w okolicy zobaczyć. Jakiś fajny festiwalik byłby czymś ciekawym. Ze stroną visitdenmark.com zdecydowanie muszę zapoznać się lepiej! Możesz polecić jakieś atrakcje przyrodnicze w Danii? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ile czasu będziesz miała na Danię? To postaram się coś pomóc i polecić. Napisz do mnie na zabofrog@gmail.com ;)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń

Dziękuję, że tutaj zajrzałaś/zajrzałeś!
Rozgość się....